ماتان چاپ با 13سال سابقه در زمینه چاپ و طراحی

صنعت چاپ لفاف و بسته بندی

صنعت چاپ لفاف و بسته بندی
صنعت چاپ لفاف و بسته بندی
خلاصه مطلب
آغاز عصر نوین صنعت چاپ لفاف و بسته بندی پلاستیکی را می توان به اواسط قرن بیستم مرتبت دانست، زمانی که به نوعی عصر شکوفایی در این صنعت بود.

فهرست مطالب

صنعت چاپ لفاف بسته بندی (سلفون بسته بندی) و تاریخچه آن:

آغاز عصر نوین صنعت چاپ لفاف و بسته بندی پلاستیکی را می توان به اواسط قرن بیستم مرتبت دانست، زمانی که به نوعی عصر شکوفایی در این صنعت بود.

در سال های بین 1950 تا 1960 میلادی استفاده و بهره مندی از مواد اولیه پلاستیکی برای بسته بندی رونق قابل توجهی پیدا کرد. این شتاب در نوآوری منجر به تولید موادی مانند پلی اتیلن و پلی پروپیلن به عنوان جایگزین هایی سبک، انعطاف پذیر و مقرون به صرفه برای اقلام بسته بندی رایج و سنتی آن دهه مانند شیشه و فلز بود.

همزمان با رشد صنعت بسته بندی پلاستیکی در دهه 70 میلادی، پیشرفت چشمگیری نیز در فناوری صنعت چاپ نیز رخ داد که می توان از گسترش بیشتر در سرعت و حجم چاپ در تکنیک چاپ فلکسو گرافی که عموماً برای چاپ بر روی اقلام بسته بندی مانند انواع پاکتکیسه؛ نایلون، ساشه و دیگر بسته های مشابه مانند چاپ سلفون برای محصولات سلولزی، آرایشی و بهداشتی غیره مورد استفاده قرار میگیرد نام برد.

عصر تکنولوژی چاپ

اما رشد کیفی و همچنین افزایش انعطاف پذیری زیاد در صنعت چاپ نسبت به دهه های گذشته این صنعت در سال های 1990 تا 2000 با اضافه شدن فن آوری دیجیتال به صنعت چاپ بوقوع پیوست.زمانی که ایجاد طرح های پیچیده گرافیکی با وضوح بالا بر روی اقلام، لفاف ها و مواد پلاستیکی امکان پذیر شد.

در طول این دوره از تاریخ، تکامل بسته‌بندی‌ های پلاستیکی و تکنیک‌های چاپ لفاف آن توسط ترکیبی از پیشرفت‌ های تکنولوژیکی، خواسته‌ های مصرف‌کننده و آگاهی روز افزون از ملاحظات زیست‌ محیطی با تمرکز فزاینده ای بر مواد سازگار با محیط زیست و روش های چاپ لفاف و نیز توسعه جوهرهای مبتنی بر آب و قابل درمان با اشعه ماوراء بنفش و همچنین نوآوری در صنعت بازیافت پلاستیک انجام شده است.

امروزه، این صنعت با تلاش‌های مداوم برای بهبود پایداری بسته‌بندی‌های پلاستیکی، به سازگاری با چالش‌ها و فرصت‌های جدید ادامه می‌دهد

بطور کلی انجام طراحی و چاپ لفاف در صنعت بسته بندی فارغ از نوع صنعت مد نظر، شامل المان های بصری و محتوای اطلاعاتی در خصوص محصول در قالب طرح های چاپی شامل نشان تجاری تصاویر و المان های طراحی دارای رنگ، اطلاعاتی مانند نحوه مصرف، مدت اعتبار و در نهایت اطلاعات تولید کننده آن می باشد. 

با توسعه ماشین آلات نوین بسته بندی در شکل ها قالب های مختلف این فرآیند به تولیدکنندگان و کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا ظاهر بسته‌ بندی خود را مطابق با سلیقه و بازار چه از لحاظ شکل و ظاهر فیزیکی و چه محتوای طراحی سفارشی کنند و فرصتی را برای حضور در بازار مورد نظر، با اهداف معرفی نشان تجاری خود و نیز ایجاد جذابیت برای مخاطب بر اساس زیبایی‌ شناختی در کنار کیفیت محصول و همچنین تبلیغات فراهم کنند.

بطور کلی خدمات چاپ لفاف در صنعت بسته بندی و زیر شاحه های آن مانند پاکت سازی فارغ از نوع صنعت مد نظر، شامل المان های بصری و محتوای اطلاعاتی در خصوص محصول در قالب طرح های چاپی شامل نشان تجاری تصاویر و المان های طراحی دارای رنگ، اطلاعاتی مانند نحوه مصرف، مدت اعتبار و در نهایت اطلاعات تولید کننده آن می باشد.

با توسعه ماشین آلات نوین بسته بندی در شکل ها قالب های مختلف این فرآیند به تولیدکنندگان و کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا ظاهر بسته‌بندی خود را مطابق با سلیقه و بازار چه از لحاظ شکل و ظاهر فیزیکی و چه محتوای طراحی سفارشی کنند و فرصتی را برای حضور در بازار مورد نظر، با اهداف معرفی نشان تجاری خود و نیز ایجاد جذابیت برای مخاطب بر اساس زیبایی‌شناختی در کنار کیفیت محصول و همچنین تبلیغات فراهم کنند.

تکنیک ها و روش های مرسوم در صنعت چاپ لفاف و بسته بندی

برای چاپ روی بسته بندی های پلاستیکی (چاپ لفاف) و مطابق با سیاست تولید کننده، قدرت در اجرای طرح، مقرون به صرفه بودن در کوتاه مدت و یا بلند مدت و در نهایت نوع مواد خام مصرفی (لفاف – سلفون) معمولاً از چندین روش چاپ استفاده می شود که هر روش مزایای خاص خود را دارد و برای کاربردهای مختلف مناسب است که در اینجا چند روش کلی را معرفی میکنیم:

چاپ فلکسوگرافی

چاپ فلکسو یا فلکسوگرافی روشی پر کاربرد برای چاپ روی انواع بستر های پلاستیکی است. این روش چاپ شامل یک صفحه برجسته انعطاف پذیر به نام کلیشه چاپی است که معمولاً از لاستیک یا پلیمر ساخته شده است که جوهر را به سطح پلاستیکی منتقل می کند. البته ساخت کلیشه هم توسط چاپخانه و هم توسط مجموعه های دیگر امکان پذیر است.

چاپ هلیو گراور

چاپ هلیو گراور که به صورت عامیانه هلیو از آن یاد می شود، از یک استوانه حکاکی (سیلندر چاپ) شده برای انتقال جوهر بر روی انواع بستر های پلاستیکی استفاده می کند. این روش چاپ به دلیل کیفیت بالا در چاپ تصاویر و جزئیات بسیار شناخته شده است و اغلب برای چاپ های عرض و طولانی استفاده می شود.

چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال شامل اعمال مستقیم جوهر بر روی بستر پلاستیک با استفاده از فناوری های دیجیتال است. برای چاپ های کوتاه مناسب است و امکان چاپ داده های متغیر را فراهم می کند. از این نوع چاپ عموما برای حجم های بسیار کم برای آزمایش عملکرد دستگاه و یا سنجش بازار هدف البته با بهای تمام شده بسیار گرانتر نسبت به دو روش متداول استفاده می شود که عموما پس از سپری شدن این مرحله تولید کنندگان یکی از دو روش فلکسو گرافی یا هلیو گراور  برای چاپ با حجم اصلی و مورد نیاز تولید خود انتخاب می کنند.

سخن پایانی

انتخاب روش چاپ به عواملی مانند کیفیت چاپ مورد نیاز، نوع و جنس بستر چاپ، حجم تولید و ملاحظات هزینه بستگی دارد. از اینرو تولید کنندگان اغلب روشی را انتخاب می کنند که به بهترین وجه با نیازهای بسته بندی خاص آنها مطابقت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوست عزیز سلام...!

اگر فرصت کافی برای گشت و گذار در سایت ماتان چاپ را ندارید و می خواهید سریع تر به پاسخ سوالات خود برسید توصیه می کنیم ابتدا بخش زیر را مطالعه کنید.

سوالات پر تکرار:

به دلیل سرعت بالای چاپ فلکسو و هزینه بالای خدمات پیش از چاپ و امکان بالا رفتن مقدار ضایعات نمی‌توان مقدار کم سفارش را در چاپ‌های حرفه‌ای پذیرفت.

چاپ‌ های ساده بدون ترام تا چهار رنگ که نیازمند طراحی ساده و تعداد رنگ‌ های چاپی کم و جنس‌های آنها تک لایه است (لمینیتی نمی‌باشد)

برای چاپ‌های با کیفیت و دارای ترام حداقل 7۰۰ کیلو و برای چاپ‌های ساده تا چهار رنگ به صورت طرح‌های خطی و سطح بدون سایه روشن مانند بسته بندی محصولات سلولوزی حداقل ۲۵۰ کیلو قابل سفارش می‌باشد

بهترین و مناسب‌ ترین جنس برای بسته‌بندی لوازم یدکی سلفون و نایلون می‌باشد به این دلیل که ضخامت آنها قابل تعیین و قیمت مناسب‌تر و مقاومت بیشتری نسبت به جنس‌های دیگر

کلیشه یک صفحه ژلاتینی است که طرح اختصاصی شما بر روی آن نقش می‌بندد و رنگ از طریق آن به صفحه چاپی انتقال پیدا میکند.وبه دلیل غیر قابل بازیافت شدن برای هر طرح کلیشه جدید باید ساخته شود.

ابتدا با کارشناسان ما تماس بگیرید و با گرفتن مشاوره کاملاً رایگان و کاربردی بهترین و مناسب‌ترین بسته‌بندی با توجه به بودجه و محصول خود انتخاب کنید.

بله فقط کافیه سفارشتان را به صورت پاکت شده ثبت و تحویل بگیرید بعد از آن می‌توانید به صورت دستی محصول خود را در پاکت پر کرده و با یک اتوی ساده خانگی بسته‌بندی نمایید

بله تیم طراحی مجموعه ماتان چاپ به صورت تخصصی بسته‌ بندی مورد نظر محصول شما را برای شما طراحی کرده و خدمات طراحی کاملاً رایگان در کنار سفارش چاپ برای شما می‌باشد

قیمت چاپ و بسته‌بندی بر اساس جنس چاپی تعداد رنگ نوع دستگاه و مقدار سفارش متغیر می‌باشد هر چقدر مقدار سفارش بیشتر باشد قیمت بسته‌بندی به صرفه‌تر و مناسب تر می‌باشد

تعداد پاکت در کیلوگرم بر اساس نوع پاکت و سایز، جنس لفاف و ضخامت  بسته بندی متغیر است برای گرفتن پاسخ این سوال با مشاوران ما تماس بگیرید.

همراه گرامی

بزودی اطلاعات متعلق به این بخش در دسترس قرار خواهد گرفت.

در صورت تمایل می توانید به صفحات دیگر مراجعه و یا برای دریافت خدمات مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

با سپاس از شما مجموعه ماتان چاپ

موضوع مورد نظر خود را جست و جو کنید