ماتان چاپ با 13سال سابقه در زمینه چاپ و طراحی

بسته بندی ساشه چیست؟ | انواع ساشه | همه چیز در مورد ساشه

ساشه بسته بندی
ساشه بسته بندی
خلاصه مطلب
بسته بندی ساشه ، بسته ای کوچک و راحت، که امروزه خود را در تار و پود زندگی روزمره ما بافته اند و کاربرد های بی شماری را در صنایع مختلف ارائه می دهد.

فهرست مطالب

بسته بندی ساشه چیست؟ | انواع ساشه | همه چیز در مورد ساشه

بسته بندی ساشه ای ، بسته هایی کوچک و راحت، که امروزه خود را در تار و پود زندگی روزمره ما بافته اند و کاربردهای بی شماری را در صنایع مختلف ارائه می دهند. در این اکتشاف، ما به سرآغاز، کاربردها، مواد متنوع و صنایعی که پدیده ساشه را پذیرفته و از آن بهره می برند می پردازیم.

تاریخچه ساشه ها به قرن‌ها قبل باز می‌گردد و ریشه‌ های آن را در شیوه باستانی استفاده از کیسه‌های کوچک برای نگهداری مواد معطر می‌ توان یافت. اصطلاح ساشه از کلمه فرانسوی قدیمی “sac” به معنای کیسه کوچک گرفته شده است. ساشه های اولیه به طرز پیچیده ای از پارچه ساخته می شدند و با گیاهان، گل ها یا ادویه ها برای اهداف دارویی، معطر یا تشریفاتی پر می شدند.

در قرون وسطی، ساشه ها به دلیل استفاده در عطرسازی محبوبیت پیدا کردند. کیسه های پر از گیاه اسطوخودوس، به ویژه، در میان اشراف اروپایی مد شد، زیرا آن ها به دنبال پوشاندن بو های نا خوشایند رایج در محیط اطراف و همچنین بدن خود بودند. این کیسه‌های معطر اغلب در لباس‌ها قرار می‌گرفتند یا در فضاهای زندگی قرار می‌گرفتند و فضایی از ظرافت را به دنیای قرون وسطی اضافه می‌کردند.

در دوران ویکتوریا، ساشه ها نقشی رمانتیک و احساسی به خود گرفتند. این کیسه ها که اغلب به عنوان نشانه های محبت رد و بدل می شدند، با پیام های عاشقانه گلدوزی می شدند یا در لابه لای نامه های عاشقانه پنهان می شدند. ساشه های اسطوخودوس به دلیل ارتباط با عشق، آرامش و رویاهای شیرین محبوبیت پیدا کردند.

ساشه عطر

با طلوع قرن بیستم، انقلاب صنعتی تغییراتی را در روش های تولید به وجود آورد. مهندسان آن دوره، ساشه بسته بندی را که زمانی منحصراً دست ساز بود، با بهره مندی از خلاقیت و دانش مهندسی آن دوران بهینه و شروع به تولید انبوه کردند.

از اینرو با ترکیب مجموعه ای از علوم مهندسی در حوزه مواد و مکانیک، نسل اولیه ماشین آلات تولید ساشه بسته بندی ساخته شد. استفاده از ماشین آلات امکان تولید سازگار تر و مقرون به صرفه‌ تر را فراهم می‌آورد و این امر باعث می‌شود که ساشه بسته بندی برای مخاطبان وسیع‌تری قابل دسترسی باشند.

تاریخچه سیلندرهای گراور گواهی بر پشتکار مخترعان و مبتکرانی است که به دنبال اصلاح و تکمیل هنر چاپ دقیق بودند. از آغاز فروتنانه در قرن نوزدهم تا فرآیندهای پیشرفته امروزی، چاپ گراور همچنان با توانایی خود در بازتولید جزئیات پیچیده و جان بخشیدن به تصاویر پر جنب و جوش بر روی لایه های مختلف، مجذوب خود می شود. میراث سیلندرهای گراور تحول، انطباق و تعهد به دستیابی به کیفیت بی نظیر در دنیای چاپ است.

البته با توسعه دانش ماشین آلات چاپ، روشی دیگر به عنوان رقیب و یا به نوعی مکمل ضعف های چاپ هلیو گراور تحت نام چاپ فلکسو گرافی ایجاد شد. این روش از چاپ با جایگزین کردن فرآیند سخت ساخت سیلندر با بستر های پلیمری بنام کلیشه چاپی موجب رشد و توسعه صنعت چاپ گردید.

مواد مورد استفاده در تولید ساشه بسته بندی

مواد پلاستیکی:

امروزه اکثر ساشه بسته بندی های مدرن از فیلم های پلاستیکی ساخته می شوند که  موجب افزایش دوام، انعطاف پذیری و مانعی در برابر عناصر خارجی می گردد. مواد متداول در تولید ساشه ها البته با توجه به نوع صنعتی که در آن بکار می رود عبارتند از پلی اتیلن (PE)، پلی پروپیلن (PP)، پلی استر(PET).

لفاف پلیمری و پلاستیکی

کاغذ و فیلم های آلومینیومی:

در برخی از صنایع برای حفظ ساختار ساشه بسته بندی و همچنین کیفیت محصول داخل آن از ترکیب رول کاغذ بصورت لمینیت شده با پلی اتیلن و یا فیلم آلومینیومی لیمینت شده با پلی پروپیلن استفاده می شود. برای نمونه می توان به درپوش های ظروف لبنی و یا ساشه های قهوه، همچنین ساشه های کوچک ادویه مانند نمک و فلفل اشاره نمود.

ساشه کاغذی

فیلم های زیست تخریب پذیر:

امروزه با توجه به تأثیرات منفی و بلند مدت مواد پلاستیکی بر محیط زیست و ایجاد آلودگی های مخرب، گونه جدیدی از پلیمر ها با عنوان (PLA) در حال جایگزینی بجای مواد پلاستیکی در تولید ساشه بسته بندی و کیسه ها هستند. البته این پلیمر ها در حال حاضر به جهت نوع ساختار و همچنین هزینه بصورت کامل نتوانستند جایگزین مواد پلاستیکی شوند.

ساشه زیست تخریب پذیر

استفاده از بسته بندی ساشه ای در صنایع

صنایع غذایی:

با توجه به رشد گسترده مصرف محصولات تک نفره و همچنین محصولاتی با حجم های کمتر در صنعت غذا، ساشه و بسته بندی ساشه ای شکل به صورت امپراطوری مستقل در حال حکمرانی در این صنعت می باشند. به نحوی که با حذف ساشه از سبد تولید محصولات این صنعت دچار چالشی بزرگ خواهد شد. 

از  بسته بندی ساشه ای در تولید و بسته بندی انواع ساشه محصولات پودری مانند چای، کافی میکس، قهوه فوری، انواع کاپوچینو ، انواع ساشه ادویه جات و همچنین بصورت مایع چه غلیط و چه رقیق مانند انواع سس و روغن های خوراکی استفاده می شود. 

صنایع دارویی:

در صنعت داروسازی، از ساشه بجهت ویژگی نفوذ ناپذیری و همچنین بهداشتی بودن، برای بسته‌ بندی واحد دوز داروها، ویتامین‌ها و مکمل‌های پودری استفاده می‌ شود. این امر بسته بندی با دوز دقیق را تضمین می کند و خطر اشتباه در استفاده نا متعارف و ناصحیح از دارو ویا مکمل ها را به حداقل می رساند.

صنایع آرایشی و بهداشتی:

با توسعه جوامع و همچنین گسترش آلودگی های انسانی در محیط زندگی، برای حفظ نظافت و بهداشت فردی و همچنین سرعت در مراقبت های پوستی و آرایشی، از ساشه‌ ها در صنعت زیبایی برای بسته‌ بندی تک نفره محصولات مراقبت از پوست، مو و همچنین اقلام آرایشی در اندازه های کوچک برای سفر استفاده می شوند.

اندازه جمع و جور آنها برای مشتریانی که با کمبود زمان مواجه و به دنبال سرعت، راحتی و بسته بندی قابل حمل هستند بسیار ایده آل است. محصولاتی مانند، انواع ساشه لاک پاک کن ها، دستمال های مرطوب، کرم های تکی، و غیره.

صنعت تبلیغات و برندینگ:

یکی از موثر ترین شیوه های معرفی یک محصول و یک نشان تجاری در بازاری پر از رقبا با انواع محصولات، ارائه نمونه به مشتریان برای ایجاد تمایل در خرید محصول می باشد. از این رو صنایع مختلف محصولاتی را که امکان بسته بندی در قالب ساشه را داشتند به عنوان نمونه ای از بسته اصلی تولید و به صورت رایگان در اختیار عموم مخاطبین خود قرار می دهند.

این موضوع با هدف جذب مخاطب بیشتر موجب تحلیل و آنالیز کیفی محصول نیز می گردد تا در صورت نیاز نسبت به رفع آن اقدام گردد. 

مراحل چاپ و تولید ساشه بسته بندی

امروزه برای چاپ ساشه های مدرن و تولید آن از رول های پلاستیکی و یا فیلم های لمینیت شده استفاده می شود. این رول ها ابتدا بر اساس محصول و صنعت مورد استفاده انتخاب و سپس برای فرآیند چاپ و برش آماده می شوند که در ادامه به صورت اجمالی سلسله مراتب آن را بررسی می کنیم:

طراحی:

برای چاپ ساشه بسته بندی جذاب مهمترین عامل تأثیر گذار در ایجاد جذابیت طراحی قوی می باشد. در این قسمت طراح با توجه به نوع محصول و ابعاد و اندازه مورد نیاز طراحی بصری ساشه را انجام می دهد.

انتخاب جنس لفاف (فیلم):

پس از اتمام طراحی ساشه و ابعاد بندی آن برای محصول، با توجه به نوع صنعت و خود محصولی که قرار است در داخل ساشه قرار بگیرد جنس فیلم و عرض آن انتخاب می شود. 

فرآیند چاپ ساشه و خشک کردن:

سپس با توجه به حجم، هزینه و نیاز مخاطب نوع روش چاپ مشخص می شود که عموماً از بین چاپ فلکسو گرافی  و چاپ هلیو گراور، انتخاب می شود. بعد جنس فیلمی که قرار است چاپ روی آن انجام شود را داخل دستگاه قرار داده و فرآیند چاپ ساشه آغاز و پس از آن فیلم ها وارد پروسه خشک شدن می شوند. 

لمینیت شدن:

با توجه به نوع محصول و در صورت نیاز چند لایه دیگر به لایه اولیه چاپ شده پرس و لمینیت می شود. این کار یا بصورت آنلاین یعنی همزمان با فرآیند چاپ و یا جداگانه یعنی پس از چاپ شدن صورت می گیرد. در انتها فیلم های لمینیت شده آماده پرش و پلیسه گیری می شوند.

برش:

بعد از اتمام فرآیند چاپ و لمینیت، با توجه به عرض فیلم چاپی و همچنین ابعاد ساشه طراحی شده، رول ها توسط دستگاه برش به صورت رول به رول خطی و یا دیسک غلتان برش داده و آماده ارسال به انبار مشتری برای استفاده در دستگاه ارسال می شوند.

اشکال مختلف ساشه

طی گذشت ادوار مختلف از تولید نمونه های اولیه ساشه، بروز رسانی ها و تغییراتی نیز در نحوه ساختار آن ایجاد شد. ساختار ها و گونه هایی که با توجه به نوع محصول و صنعت انتخاب می شود. در اینجا چند نونه از این ساختار ها را نام می بریم.

ساشه مدادی:

این نوع از ساشه به صورت دوخت شکمی و ابتدا و انتها می باشد که عموما برای محصولات پودری و روغنی کم حجم تا 30 گرم مورد استفاده قرار می گیرد.

جنس این نوع ساشه ها عموما از نوع 2 لایه و 3 لایه با ترکیب های متفاوت می باشد. عمده محصولات تولید و بسته بندی شده در این نوع ساشه انواع کافی میکس، دمنوش های فوری، پودر نوشیدنی، پود شربت، انواع سرکه و آب لیمو تک نفره می باشند. 

ساشه مدادی

ساشه تخت (سه طرف دوخت) :

ساشه های تخت بخاطر استفاده عمومی در بسته بندی سس های تک نفره شناخته می شوند. در تولید این ساشه ها، رول ساشه ابتدا خم (دولا) می شود. سپس توسط قالب های دوخت لبه های آن دوخته و سپس پر می شوند و در نهایت دهانه اصلی آن دوخته می شود.

 از این نوع ساختار ساشه نه تنها در بسته بندی سس ها بلکه در بسته بندی انواع پودر های حجیم مانند کاپوچینو فوری و هات چاکلت، همچنین در صنایع آرایشی و بهداشتی مانند دستمال های مرطوب تک نفره و لاک پاک کن ها استفاده می شود.

ساشه تخت 3 طرف دوخت

ساشه تخت (چهار طرف دوخت) :

ساشه های تخت چهار طرف دوخت از لحاظ ساختار مشابه ساشه های تخت سه طرف دوخت می باشند با این تفاوت که ساشه سه طرف دوخت از یک رول و یک سطح مقطع تولید می شوند در حالی که ساشه چهار طرف دوخت از دو رول مجزا تولید می شوند. 

از این نوع ساشه ها عموما برای بسته بندی  قطعات و محصولاتی استفاده می شود که حالت پودری و یا گرانولی نداشته و بصورت یک قطعه انعطاف ناپذیر کوچک استفاده می شود. مانند تیغ های جراحی یک بار مصرف، دستکال های مرطوب، پد های الکلی و سایر اقلام مشابه.

ساشه تخت چهار طرف دوخت

سخن پایانی

در دوران معاصر، همگام با سایر صنایع، صنعت طراحی، چاپ و تولید ساشه بسته بندی نیز در حال توسعه و پیشرفت می باشد. بسته بندی ای که نسل به نسل تکامل یافته و از طرحی ساده و سنتی به عاملی اساسی در صنعت بسته بندی تبدیل شده است به گونه ای که نبود آن و یا بهتر بگوییم نبود مفهموم آن در صنعت، موجب ایجاد چالش های اساسی برای صنایع مرتبط خواهد شد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوست عزیز سلام...!

اگر فرصت کافی برای گشت و گذار در سایت ماتان چاپ را ندارید و می خواهید سریع تر به پاسخ سوالات خود برسید توصیه می کنیم ابتدا بخش زیر را مطالعه کنید.

سوالات پر تکرار:

به دلیل سرعت بالای چاپ فلکسو و هزینه بالای خدمات پیش از چاپ و امکان بالا رفتن مقدار ضایعات نمی‌توان مقدار کم سفارش را در چاپ‌های حرفه‌ای پذیرفت.

چاپ‌ های ساده بدون ترام تا چهار رنگ که نیازمند طراحی ساده و تعداد رنگ‌ های چاپی کم و جنس‌های آنها تک لایه است (لمینیتی نمی‌باشد)

برای چاپ‌های با کیفیت و دارای ترام حداقل 7۰۰ کیلو و برای چاپ‌های ساده تا چهار رنگ به صورت طرح‌های خطی و سطح بدون سایه روشن مانند بسته بندی محصولات سلولوزی حداقل ۲۵۰ کیلو قابل سفارش می‌باشد

بهترین و مناسب‌ ترین جنس برای بسته‌بندی لوازم یدکی سلفون و نایلون می‌باشد به این دلیل که ضخامت آنها قابل تعیین و قیمت مناسب‌تر و مقاومت بیشتری نسبت به جنس‌های دیگر

کلیشه یک صفحه ژلاتینی است که طرح اختصاصی شما بر روی آن نقش می‌بندد و رنگ از طریق آن به صفحه چاپی انتقال پیدا میکند.وبه دلیل غیر قابل بازیافت شدن برای هر طرح کلیشه جدید باید ساخته شود.

ابتدا با کارشناسان ما تماس بگیرید و با گرفتن مشاوره کاملاً رایگان و کاربردی بهترین و مناسب‌ترین بسته‌بندی با توجه به بودجه و محصول خود انتخاب کنید.

بله فقط کافیه سفارشتان را به صورت پاکت شده ثبت و تحویل بگیرید بعد از آن می‌توانید به صورت دستی محصول خود را در پاکت پر کرده و با یک اتوی ساده خانگی بسته‌بندی نمایید

بله تیم طراحی مجموعه ماتان چاپ به صورت تخصصی بسته‌ بندی مورد نظر محصول شما را برای شما طراحی کرده و خدمات طراحی کاملاً رایگان در کنار سفارش چاپ برای شما می‌باشد

قیمت چاپ و بسته‌بندی بر اساس جنس چاپی تعداد رنگ نوع دستگاه و مقدار سفارش متغیر می‌باشد هر چقدر مقدار سفارش بیشتر باشد قیمت بسته‌بندی به صرفه‌تر و مناسب تر می‌باشد

تعداد پاکت در کیلوگرم بر اساس نوع پاکت و سایز، جنس لفاف و ضخامت  بسته بندی متغیر است برای گرفتن پاسخ این سوال با مشاوران ما تماس بگیرید.

همراه گرامی

بزودی اطلاعات متعلق به این بخش در دسترس قرار خواهد گرفت.

در صورت تمایل می توانید به صفحات دیگر مراجعه و یا برای دریافت خدمات مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

با سپاس از شما مجموعه ماتان چاپ

موضوع مورد نظر خود را جست و جو کنید